De verzekeringswereld heeft een stoffig imago, maar er is meer te beleven dan ooit. De digitale revolutie heeft daar alles mee te maken. Het stelt de traditionele verzekeraars voor enorme uitdagingen. Klanten willen betere service en de overheid eist meer transparantie. Ondertussen neemt de concurrentie van flexibele, innovatieve startups toe. Zelfs bij de Hema kun je tegenwoordig een verzekering afsluiten. Hoe kunnen de traditionele verzekeraars zich op tijd aanpassen aan al deze veranderingen? Het begint met een digitaal schadedossier!
Wat het digitaal dossier inhoudt
Het digitaal dossier is een extra front-end applicatie waarin alle gegevens rondom een bepaalde klant worden verzameld en op een overzichtelijke manier worden getoond. Het grote voordeel is dus dat gebruikers niet meer in verschillende systemen, spreadsheets en archieven hoeven te zoeken om een volledig beeld van de klant te krijgen. Ze krijgen alle informatie die ze nodig hebben gewoon op een presenteerblaadje aangeboden!
Van versnipperde data naar integraal klantbeeld
Het opbouwen van zo’n integraal dossier is behoorlijk complex. De meeste verzekeraars hebben namelijk een enorme legacy aan applicaties waardoor de data versnipperd is opgeslagen: klantgegevens zitten in het ene systeem, autoverzekeringen in het andere en WA polissen weer in een ander. Elke soort verzekering heeft een eigen systeem. Om een volledig klantbeeld te kunnen tonen, moeten de gegevens dus uit allerlei verschillende systemen worden opgehaald.
Elke verzekeraar een eigen oplossing
Hoewel elke verzekeraar op hoofdlijnen dezelfde diensten levert, hebben ze elk toch een eigen visie en werkwijze. Zo kiezen sommige verzekeraars ervoor om kleine claims snel af te handelen, terwijl anderen juist in alle gevallen de grootst mogelijke nauwkeurigheid in acht nemen. Dit soort verschillen maakt dat ook het klantbeeld er voor elke verzekeraar er toch weer anders uitziet. Het inrichten van een Digitaal Schadedossier is dan ook altijd maatwerk.
Leuke features van ForMetis
Bij ForMetis hebben we veel ervaring met het inrichten van digitale dossiers voor verzekeraars. Naast de standaard functies, kunnen we daarbij ook allerlei extra’s bieden:
- Het unieke van de ForMetis oplossing is dat we in het klantbeeld ook relaties in kaart kunnen brengen. Zo kun je als bedrijf zien welke natuurlijke personen er bij een bedrijf betrokken zijn en vice versa. Waarom dat handig is? Veel mensen kiezen ervoor hun persoonlijke en zakelijke verzekeringen bij dezelfde verzekeraar onder te brengen. Het kan dus zomaar gebeuren dat de eigenaar van een groot bedrijf waarmee je veel zaken doet, als privépersoon een schadeclaim indient. In dit soort gevallen is het goed je bewust te zijn van de zakelijke belangen die op het spel staan, zodat je een tandje bij kunt zetten om de klant tevreden te houden. Er staat immers veel op het spel
- Om transparantie te bevorderen, is het sinds enkele jaren verboden om gratis financieel advies te geven. Dit heeft ertoe geleid dat tussenpersonen niet langer op commissiebasis werken, maar op uurbasis. Het digitaal klantdossier van ForMetis houdt precies bij hoeveel uur iemand aan een bepaald dossier heeft gewerkt. Dat maakt de urenadministratie verder overbodig.
- Veel verzekeraars maken nog gebruik van contracten en polissen die ondertekend moeten worden. Daarom versturen ze hun klanten nog vaak poststukken per reguliere post toe. Om het aantal verzendingen beperkt te houden, hebben we de de setprinting functie ontwikkeld. Daarmee weet de postkamer precies welke stukken in één zending kunnen worden verstuurd. Goedkoop, efficiënt en superklantvriendelijk!
De voordelen van een integraal schadedossier
Het overschakelen op een digitaal schadedossier is ingrijpend en spannend voor een organisatie. Toch is het zeer de moeite waard want iedereen heeft er voordeel bij!
De gebruikers
Als eindgebruiker krijg je een handige werkomgeving waarin je de hele schadeclaim kunt afhandelen. je hoeft geen verschillende applicaties meer te raadplegen om te zien wat er aan de hand is, maar ziet in één oogopslag welke polissen de klant heeft, welke claims zijn ingediend en hoe die zijn afgehandeld. Daarnaast kunt je ook informatie toevoegen aan het dossier: mails of documenten, opgestuurde schadeformulieren en/of eigen notities. Op basis van alle informatie neem je betere beslissingen. Bovendien blijft alle informatie ook voor je collega’s toegankelijk zodat zij eventuele toekomstige claims ook beter kunnen inschatten. Dit alles maakt het werk een stuk efficiënter en plezieriger.
Het management
Met een digitaal schadedossier krijgen managers meer overzicht in het schadeproces en de werkvoorraad. Ze zien precies waar de knelpunten zitten en kunnen bij problemen tijdig ingrijpen. Ook heeft het management meer inzicht in de prestaties van de individuele medewerkers. Dat maakt de operationele aansturing op de werkvloer een stuk makkelijker.
Je klanten
Klanten zijn stukken beter af met een digitaal schadedossier. Ze hoeven niet meer bang te zijn om van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Omdat medewerkers voortaan altijd de volledige, actuele informatie bij de hand hebben, kunnen ze alle klanten snel en efficiënt verder helpen. Ook de kans op vertragingen door fouten en misverstanden neemt aanzienlijk af. Het enige wat toeneemt is de klanttevredenheid!
Interesse?
ForMetis heeft een goed track record opgebouwd als het gaat om het inrichten van digitale dossiers voor de verzekeringsbranche. Meer weten? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!