Procesmodellering en de organisatie

Hoe werkt de organisatie precies, en waar komt procesmodellering kijken? Vraag het aan een deskundige en hij gaat meteen voor je aan het werk. Voor je het weet hangt je hele kantoor vol met grote vellen papier. Met daarop complexe, flowcharts van teamrollen, output, applicaties, interfaces etc. Maar waar zijn de medewerkers en klanten gebleven?

De valkuil van de flowchart

In de traditionele manier van procesmodellering, wordt de mens vaak onderbelicht. Dat is ook logisch. Op zich zijn flowcharts een prima manier om processen inzichtelijk te maken, maar vaak zijn het bedrijfskundigen of informatieanalisten die de flowcharts maken.

Zij stellen de informatiestromen centraal, niet de mens. Geen wonder dat een flowchart dus snel een technisch verhaal wordt. Het risico hiervan is dat er een datagericht systeem ontstaat waarin de medewerkers en klanten uit het oog worden verloren.

Een pijnlijk voorbeeld uit de praktijk

Je dient een klacht in bij de helpdesk via een email. Na een paar dagen heb je nog steeds geen feedback gekregen en je besluit de helpdesk maar eens te bellen. Een aardige medewerker vraagt je ticketnummer, checkt het systeem en het blijkt dat je klacht al is opgelost, maar zonder dat de helpdesk je dit liet weten.

Gerustgesteld hang je op en ga je weer aan het werk. Al snel merk je echter dat je toch klacht niet helemaal naar behoren is opgelost. Je loopt nog steeds tegen problemen aan. Weer bel je met de helpdesk. Dit keer is de medewerker al wat minder aardig. De eerste melding is al gesloten en je zult een nieuwe klacht moeten indienen. Op dit moment loop je het risico dat het hele proces weer van voren af aan start, inclusief gebrekkige communicatie.

De werkwijze van ForMetis & Procesmodellering

Het voorbeeld geeft aan dat het online systeem niet goed is ontworpen. De klantcommunicatie is volledig uit het oog verloren bij het afhandelen van de klacht. Dit soort problemen kunnen voorkomen worden door bij het modelleren van je workflow de mens centraal te zetten en niet de data en informatiesystemen.

Bij ForMetis beginnen met het inventariseren van alle partijen die bij het proces betrokken zijn. Vervolgens brengen we in kaart wat hun belangen zijn en hoe ze samenwerken. Dat modelleren we in een workflow waar we samen met de betrokkenen doorheen lopen in een demo. Pas als iedereen het over de eerste opzet eens is, gaan we verder met het invullen van de informatiebehoefte en de technische details.

Op deze manier garanderen we dat de oplossing die wij bieden echt gaat werken. Uiteindelijk zijn het immers toch de mensen die ermee uit de voeten moeten kunnen!

Het waarom van ForMetis

Het waarom van Formetis, bent u al benieuwd? In den beginne was ForMetis een ICT-onderneming als vele andere. Met een team van enthousiaste techneuten die innovatieve software leverde. Inmiddels zijn we 20 jaar verder en hebben we ons ontwikkeld tot specialist op het...

Proces optimalisatie? Goede software is het halve werk!

Proces optimalisatie, je moet er vroeg of laat aan geloven Proces optimalisatie, je hoort het onderwerp als het goed is in elk bedrijf. In elk bedrijf verandert er ook wel eens wat in de manier van werken. Maar hoe kan het ook anders? De markt is volop in beweging,...

Time flies… 25 jaar ForMetis in vogelvlucht

Formetis, al 25 jaar expertise in complexe workflow oplossingen Al 25 jaar maakt ForMetis hoogwaardige, innovatieve software. De laatste jaren ligt hierin vooral de nadruk op complexe workflow oplossingen. Dat is echter niet altijd zo geweest. De ontwikkelingen in de...

Zaaksystemen in Beeld LIVE & Formetis

Op donderdag 15 maart vindt het evenement Zaaksystemen in Beeld LIVE!2018 plaats. Ook ForMetis doet mee. Kom langs en maak kennis met onze grote trots: het SlimDossier zaaksysteem! Zaaksystemen in Beeld LIVE! 2018 De afgelopen jaren is ForMetis achter de schermen druk...

Zaaksysteem houdt complexe dossiers overzichtelijk

De meeste mensen hebben wel eens gehoord van een CRM of ERP, maar een Zaaksysteem? Dat is andere koek! Het blijkt niet zo makkelijk om hiervan een goede, sluitende definitie te geven. Daarom leggen we de vraag voor aan Joost Vermolen, mede-oprichter van ForMetis....

De workflow als dirigent van je organisatie

Workflow, Zaaksystemen,DEMO en Formetis Steven van Kervel is mede-oprichter van ForMetis en draagt sinds 2006 bij aan wetenschappelijk onderzoek naar de DEMO methodiek waarmee een kloppende workflow ingericht kan worden. Het succes van het SlimDossier Zaaksysteem met...

Procesmodellering begint bij de mensen

Hoe werkt de organisatie precies? Vraag het aan een deskundige en hij gaat meteen voor je aan het werk. Voor je het weet hangt je hele kantoor vol met grote vellen papier met complexe flowcharts. Een onoverzichtelijk brij van informatiestromen, teamrollen, output, applicaties, interfaces etc. Maar waar zijn de medewerkers en klanten gebleven?

Terugblik op Zaaksystemen in Beeld LIVE 2018

ForMetis kijkt positief terug op de deelname aan Zaaksystemen in Beeld LIVE 2018. We hebben ons SlimDossier Zaaksysteem aan een groep geïnteresseerde professionals kunnen laten zien en hen kennis laten maken met onze CIAO workflow en de DEMO methodiek.

Een bedrijfsproces maakt nog geen workflow

Over bedrijfsprocessen vs workflow, de kenmerken van een goede workflow en de voordelen van de Demo methode.

Zo maak je je bedrijf 100% AVG-proof!

Over bedrijfsprocessen vs workflow, de kenmerken van een goede workflow en de voordelen van de Demo methode.

Navigatie

Home

Over Ons

Product

Blog

F.A.Q

Contact

Branches

Producten

Whitepaper Organisatie inrichting

U ontvangt een mail waarmee u kunt bevestigen dat u onze blogs wil ontvangen. Als u hierin geen interesse heeft, dan hoeft u niets te doen. Veel leesplezier met de White paper!

AVG Workshop

You have Successfully Subscribed!